DIGITALA FAKTURAALTERNATIV HOS KVÄNUM ENERGI
För att hanteringen ska bli så smidig som möjligt för våra kunder och för att vi, i linje med vårt hållbarhetsarbete vill minska pappersanvändning och transporter erbjuder vi olika varianter av digital faktura. Med digital faktura bidrar du till minskad miljöbelastning, slipper riskera att fakturan förvinner på väg hem till dig eller att den förfaller på grund av att du är bortrest. Fakturan innehåller samma information oavsett om den är digital eller ej så du kan ha full koll på din elförbrukning och kostnad oavsett vilket alternativ du väljer! Apropå stenkoll, har du vår app? -Annars kan du läsa mer om den här.
Vill du ha e-faktura så anmäler du det hos din internetbank. Det går enkelt att kombinera e-faktura och autogiro om så önskas.
Är du ansluten till Kivra kommer din faktura automatiskt hamna där, Kivra går att kombinera med e-faktura och autogiro. Du väljer själv om du vill betala fakturan med hjälp av Kivras betaltjänst eller om du vill betala på annat vis. Fakturorna sparas i Kivra så du kan närsomhelst titta på dina tidigare fakturor.
Önskar du få din faktura per e-post så skicka ett mejl till kundtjanst@kvanumenergi.se och ange vilken e-postadress du önska få din faktura till så löser vi det. E-postfaktura kan du enkelt kombinera med autogiro om så önskas, autogiro anmäler du smidigast hos din bank. Din faktura kommer som en PDF-fil i ett e-postmeddelande till den e-postadress du anmält.
Frågor och svar:
Vilken information får jag på den digitala fakturan?
– Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en faktura på papper.
Kan jag kombinera digital faktura med autogiro?
– Ja, det går bra. Anmälan till autogiro görs smidigast via din bank.
När får jag min digitala faktura?
– Du får din faktura vid samma tidpunkt som din pappersfaktura skulle ha postats.
Vad är en e-faktura?
– En elektronisk faktura skickas till dig via din internetbank. Fakturan kan du titta på i internetbanken, den ser ut precis som en faktura på papper. Din hantering av fakturan är mycket enkel, när du godkänt fakturan betalas den automatiskt, du behöver inte tänka på OCR-nummer eller andra betaluppgifter.
Hur vet jag att jag har fått en e-faktura till min internetbank?
– Du ser dina fakturor när du loggar in hos din internetbank, om du har några e-fakturor som har kommit in för betalning, det kan finnas möjlighet att få en notis om inkommen faktura från din bank.
Hur vet jag att jag har fått en faktura till Kivra?
–Hos Kivra finns olika alternativ för notis om inkomna dokument, du väljer själv de inställningar du önskar hos Kivra.
Får jag min faktura på papper?
– Nej, när du är anmäld till e-faktura, Kivra eller får din faktura per e-post får du inte längre någon faktura på papper från Kvänum Energi.
Hur fungerar betalningen av digitala fakturor?
– När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank så betalas den automatiskt på förfallodagen, får du faktura via e-post får du registrera den för betalning hos din bank. Hos Kivra kan du välja om du vill registrera ett konto så att betalningen kan ske automatiskt efter att du godkänt fakturan eller om du endast vill se fakturan i Kivra och sedan hantera den på egen hand i din bank.
Vad händer om jag missar att betala?
– Om du missar att betala din digitala faktura på förfallodagen får du påminnelse per post, på samma sätt som gäller för faktura på papper.
Vad händer om jag byter bank?
– Om du byter bank får du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura och/eller autogiro från Kvänum Energi. Hos Kivra kan du behöva registrera bankbytet om du har valt att nyttja deras betaltjänst.
Hur avanmäler jag mig från digital faktura?
– Via din internetbank avanmäler du e-faktura. Vill du inte längre ha din faktura via e-post från oss så hör av dig till oss. Hos Kivra kan du närsomhelst avsluta ditt konto, funktionen finns under inställningar när du loggat in hos Kivra.
Vart vänder jag mig om jag har frågor om digital faktura?
– Har du frågor om betalningen, kontakta din bank. Har du frågor om innehållet i fakturan, kontakta vår kundtjänst på 0512-797070 eller kundtjanst@kvanumenergi.se
Fler frågor?
Vi finns på 0512-797070 och kundtjanst@kvanumenergi.se
Webbplatsen är skapad av AlizonWeb AB.